ÚLOHA VÁPNÍKU A VITAMÍNU D V PREVENCI OSTEOPORÓZY

VÁPNÍK

Vápník je důležitý minerál a v našem těle plní důležité funkce, odpovídá např. za tvrdost a pevnost lidských kostí, má podíl na správné funkci nervové a svalové soustavy, na činnosti srdce a srážlivosti krve. Zvýšené nároky mají také těhotné a kojící ženy, děti v růstu a pochopitelně starší lidé. Největší tělesná zásoba vápníku (asi 99%) je v kostech a zubech, zbytek vápníku je rozpuštěn v tělních tekutinách.

S přibývajícím věkem se naše schopnost vstřebávat vápník zhoršuje. Dochází k poklesu hladiny vápníku v krvi, což vede k vyšší produkci parathormonu. V důsledku jeho působení pak dochází ke zvýšenému odbourávání vápníku z kostí. Kost se stává křehčí a náchylnější ke zlomeninám, vzniká osteoporóza.

Vápník je tedy velmi důležitý v prevenci rozvoje osteoporózy. Zároveň je také základním lékem ve všech léčebných režimech osteoporózy. Pokud doplnění vápníku stravou nepostačuje (ať už z důvodu omezeného příjmu ve stravě nebo nesnášenlivostí mléčných výrobků), je nutné ho doplnit formou léčivých přípravků či doplňků stravy.

Dávkování vápníku je individuální podle složení jídelníčku. Kvůli lepší vstřebatelnosti by jednotlivá dávka podaná v lékové formě neměla přesáhnout 500mg. Vápník je lepší podávat navečer, protože se tak sníží noční zvýšená hladina parathormonu a tím se příznivě ovlivní odbourávání vápníku z kostí.

Doporučený příjem vápníku: děti: 210-800 mg/den, dospívající: 1300-1500 mg/den, dospělí do 50 let: 800-1000 mg/den, dospělí nad 50 let: 1200-1500 mg/den, těhotné a kojící ženy: 1200 mg/den.

VITAMÍN D

Vitamín D patří mezi vitamíny rozpustné v tucích. Je důležitý (mimo jiné) pro vstřebávání vápníku z potravy, event. z léčivých přípravků či doplňků stravy. Je také nezbytný pro svaly a jejich koordinaci. To vše může vést i ke snížení rizika pádů a tím i působit i jako prevence zlomenin.

Pokud se objeví nedostatek vitamínu D u dětí, může se projevit jako tzv. křivice, proto také malé děti již od 14. dne věku dostávají vitamín D v kapkách. U dospělých se nedostatek projevuje jako měknutí kostí (osteomalacie). Také se zvyšuje riziko vzniku osteoporózy.

Vitamín D se vytváří v kůži vlivem působení slunečního svitu (ultrafialové světlo). Pro běžné potřeby postačuje 10-15 minutový pobyt na slunci, kdy vystavíme slunečním paprskům ruce a obličej, ovšem mimo dobu mezi cca 11-15 hod, kdy je záření nejintenzivnější.

Vitamín D můžeme získat i potravou, což má velký význam zvláště v zimě, kdy je působení slunečního svitu omezené. U starších osob je pak vhodné doplňovat vitamín D i ve formě různých přípravků. Mezi potraviny bohaté na vitamín D např. patří ryby, především mořské (tuňák, losos, sardinky, makrela, sleď, šproty), z dalších potravin např. ementál, tučný tvaroh, gouda, hermelín, bílý jogurt a další. Doporučený denní přívod vitamínu D je 400 IU do 50 let věku a 800 IU nad 50 let věku.